Bezobalový nákup z pohledu prodavačky

23. 2. 2021
Off

Pro nezasvěcené může bezobalový nákup znít jako něco velmi zvláštního. Než jsem v bezobalovém obchodě začala nakupovat, připadal mi spíš jako inovativní pohled na problematiku odpadů stylem, kterým nakupovaly naše prababičky. V takovém nakupování jsem nakonec objevila kouzlo. Mohu koupit, kolik chci. Nemusím vybírat z milionu tvarů chuťově těch samých pšeničných těstovin a mohu za sebou zanechat menší ekologickou stopu. Nadšení mě dovedlo až za kasu Bezobalu. Pozorovat první nákupy nových zákazníků, kteří si sami z násypníku nasypou cizrnu nebo si namelou své čerstvé arašídové máslo, je jako vidět malé děti dělat první krůčky. Zpočátku jsou nejistí a několikrát se obrátí na zkušeného s podržením (nádoby), ale pak si začnou být jistí v tom, co dělají, a začnou objevovat další věci v místnosti. Jo dítě je v každém z nás celý život.

V bezobalové prodejně můžu nakoupit přesně kolik chci.

Prvně v obchodě

Již na první pohled při vstupu na prodejnu je vidět, kdo je zběhlý bezobalák a kdo na výzvědách poprvé. Ostřílení matadoři vstoupí, pozdraví, zamíří rovnou k váze obalů a nesměle jdou po svých oblíbených surovinách. Nováčci nejistě vstupují, zvědavě se rozhlíží a setrvávají v blízkosti únikového východu. Pokud mám za kasou čas a zrovna někoho neobsluhuji, vyrážím svižným krokem a úsměvem na rtech zákazníkovi představit naše bezobalové království. Má první otázka po pozdravu zní: “Chcete s něčím poradit?” Odpovědí mi je: “Já jsem tu poprvé,” a mnohdy dodají: “Vzala jsem si ale nějaké vlastní nádoby.” V tuto chvíli, ať už s nádobami nebo bez, směřuji nakupujícího k váze na obaly. Pokud člověk není vybaven vlastními sklenicemi, my jsme vybaveni za něj a nabídneme erární a řádně vymyté. Pak názorně ukážu, jak takovou sklenici zvážit a nalepit štítek s její hmotností. Následně nechám zákazníka vytvořit vlastní štítek na další nádobu. Jak se říká, dej člověku rybu a nasytíš ho na celý den. Nauč ho rybařit a nasytíš ho na celý život. Tady tomu není jinak.

Vzhůru mezi regály, tedy násypníky

Nyní je čas na seznámení s prodejnou, nasměrování na dotazované produkty a pár drobných upozornění, například že se produkty nemají míchat a mají se využít kelímky na jednotlivé položky, které se mohou míchat až u mě na kase kvůli vážení. A může se začít šopovat. Ještě tedy upozorním, že se na mě může s čímkoliv obrátit. Kolikrát se jdu po prodejně projít, zjistit, co kde aktuálně chybí, a podívat se, jak si nakupující poradil s lopatkovníkem a nandaváním mouky do sklenice. Dotazy přichází všelijaké od: “Opravdu tu lufu mohu dát do kompostu?” po: “Která rýže se vaří nejrychleji?” Ráda se zákazníkem prohodím i pár slov. Přeci jen čas tu plyne trochu pomaleji než v supermarketu. Debatujeme nad vším možným od významu bio produktů přes doporučení šamponů tekutých nebo tuhých po dávkování pracího prášku do pračky nebo co mají v nabídce jiné bezobalové obchody.

Čas tu plyne pomaleji než v supermarketu a rozhovory jsou běžnou součástí nákupu.

Co máte v tom pytlíku?

Kasa je poslední místo putováním po bezobalovém obchodě. Zákazníci mi obvykle sami říkají, co si nabrali do sklenic, dóz, krabiček, lahví, sáčků, pytlíků a mohla bych ještě pokračovat. Zde přichází na řadu ony štítky s hmotností nádoby. Obal, tentokrát již plný, postavím na váhu u kasy a čtečkou pípnu čárový kód na štítku. V tu chvíli se mi v systému objeví samotná váha suroviny. Jak geniální že? Neplatit za obal, ale čistě za produkt. Ale jak je to s věcí, která se už v obalu prodává? Sklo, ve kterém jsou mléčné výrobky, pomazánky nebo marmelády jsou prodávané s cenou navíc. Obaly jsou zálohované, takže kdo sklo vrátí, ušetří na svém nákupu. Zálohované sklo má pro nás význam ve znovupoužívání stávajících věcí, namísto recyklace a spotřebě většího množství energie při výrobě nových obalů než při vymytí nádob. Také mi zákazník během markování hlásí koláč, který si teprve vezme z pečivové poličky, nákup zaplatí, bere si svoji svačinu do úst a s prvním zakousnutím a úsměvem se loučí u vchodu. Ještě na něj volám: “Dobrou chuť.” Tohle by se mi u jezdícího pásu v supermarketu nestalo.

A má to vůbec cenu nakupovat do sklenic?

Odpověď je jednoduchá: Ano. A abych tady nestřílela jen plané hlášky nebo velká čísla hmotnosti odpadků v oceánu, Bezobalu má věc, který význam bezobalovosti dokáže. Tím je obalová kalkulačka. Po jejím spuštění si lze vybrat, jestli chcete spočítat ušetření obalů v bezobalovém, nebo běžném obchodě. Při zadání ceny nákupu z bezobalového obchodu, vyjde, kolik gramů obalů ušetříte na našich prodejnách. V běžném obchodě se naopak zadává počet vlastních přinesených pytlíků třeba na pečivo nebo nákupní tašku, kdy na konci vyjde, jaká je hmotnost ušetřených obalů. Nepoměr, že? Já z toho sama byla překvapená. Někdy se mi na prodejně stane, že se zákazníkem argumentujeme nad významem obalů. Odkážu ho tedy právě na naši bezobalovou kalkulačku. Nevěříte, že by to mohl být takový rozdíl? Přesvědčte se!

Podpořte udržitelný svět!

Umožňujeme lidem trvalý, bezplatný a snadný přístup k informacím o zero waste. Děkujeme, že podporujete naši práci.