Někdy je fajn umět říct ne
Zamítnout lze cokoliv
Touha nebo potřeba?
Obvykle je to síla zvyku, která ovlivní, že si danou věc opět pustím do domácnosti. Je to tradiční spotřební masáž, která mě nutí brát, skladovat, nebo rovnou vyhazovat. Je to také standardní reklamní tlak na naše nejniternější pocity a sebe-hodnoty. Přiznejme si, kdo nedostává rád dárečky? Kdo se rád nerozmazlí? Kdo nemá rád pěkné věci okolo sebe? Kdo se nemá rád? Není vždy snadné odlišit touhu od potřeby. Touhu v nás vyvolávají záměrně výrobci všeho zboží, proto aby mohli vyrábět, prodávat a vydělávat víc. Narozdíl od toho jsou naše potřeby často minimální. No ale co s tím? A proč vůbec?
Touhu v náš vyvolávají záměrně výrobci všeho zboží proto, aby mohli vyrábět, prodávat a vydělávat víc.
Proč to vlastně dělat?
Inspirace z našeho týmu
V týmu Bezobalu nás myšlenka zero waste všechny spojuje a co je nás tam různých osobností, tolik máme různých typů zamítnutí.
Veru má zero waste v krvi. Reklamní předměty a dárečky odmítá rovnou. Dokáže se vzdát i kytice tulipánů, pokud ví, že by s ní cestou trpěly. V její domácnosti nemá místo žádný jednorázový předmět. Celá rodina se rozhodla nakupovat primárně z druhé ruky. Pokud už chtějí něco nového, vybírají si lokální tvůrce, aby podpořili český design. Úklid celého rodinného domku zvládnou s vodou, octem a jedlou sodou.
Proč nakupovat nové, když už toho bylo tolik vyrobeno.
Janku koncept zero waste ovlivnil pomalu, plíživě a nakonec z gruntu. Začalo to výměnou jednorázových pomůcek za pratelné, pokračovalo zamítnutím zbytečností a nakonec dostalo nový rozměr v přemýšlení a náhledu na celý život. Uvědomila si, že žít zero waste neznamená jen bezobalové nakupování, ale že je to především právě o změně myšlení. Ke čtení článků o tématu zero waste se nabalovaly informace o odpadovém hospodářství, zpracování obalů, ekologické produkci potravin nebo etické výrobě oblečení. Zjistila, že všechno souvisí se vším a že je důležité se zamyslet nad každým krokem, který udělá. Ani náplň její práce není výjimkou a z korporátu odešla za vyšším smyslem do neziskovky.
Stačí udělat první krok a začnou se nabalovat další.
Anička měla zero waste ve skrytu duše uložený vždycky. Nákupy spousty věcí se jí netýkaly. Hromadění se jí příčí neustále. K něčemu ji však jen dohnaly okolnosti. Rozbila se televize? Nebyla příležitost ani chuť pořizovat novou. Když dosloužilo auto, prostě si nové už nekoupila. I tak může vypadat vědomé zamítnutí.
Jiří má rád statistiky a vede si je i na odpad v domácím koši. Dneska už si neobjednává nákupy online a málokdy nechá dovézt jídlo až do domu. Odmítá papírovou reklamu a letáky. Styl zero waste a cesta zamítnutí ho přivedla k opravdové chuti potravin i tekutin včetně alkoholu nebo třeba k přírodním materiálům v domácnosti jako je především dřevo a starým dobrým technikám při stavbě a rekonstrukci domu.
Jim to všechno smysl dává. Dělají to pro svůj dobrý pocit a pro pocit zodpovědnosti za sebe, ostatní i za prostředí kolem nás. Snaží se dohlédnout dál, jak se říká za roh, a zajímají je souvislosti. A to může kohokoliv z nás.
Podpořte udržitelný svět!
Umožňujeme lidem trvalý, bezplatný a snadný přístup k informacím o zero waste. Děkujeme, že podporujete naši práci.